Uudempaa ohjeistusta en löytänyt. Ohje on vuodelta 2002 ja löytyy osoitteesta: http://www.fkl.fi/materiaalipankki/ohjeet/Dokumentit/Vastuunvalinnan_yleiset_periaatteet.pdf 

Kannustankin luottohäiriömerkinnän saaneita AINA pyytämään kirjalliset perusteet hylkäykselle. Vakuutusyhtiön tulisi hylkäyksen jälkeen pystyä osoittamaan taho, jossa asiaa ja tilannetta voidaan erikseen selvittää. Pelkkä luottohäiriömerkintä ei riitä syyksi sille, että vapaaehtoisen vakuutuksen, kuten kotivakuutuksen voi evätä. Selvittelen lisää, jotta tähän saadaan jonkun oikean asiantuntijan lausunto.

 

"Vakuutusyhtiöillä on henkilötietolain mukaan oikeus käyttää luottotietoja vakuutusten
myöntämistä harkitessaan. Näin sen vuoksi, että vakuutusyhtiöt voivat
vakuutussopimuslain mukaan vain poikkeuksellisesti asettaa vakuutusmaksun
maksamisen sopimuksen voimaantulon edellytykseksi. Luottotietorekisterissä oleva
maksuhäiriömerkintä ei sellaisenaan ole este vakuutuksen myöntämiselle, mutta voi
johtaa siihen, että vakuutusyhtiö käyttää käteismaksuehtoa. Tämä tarkoittaa sitä, että
vakuutusyhtiön vastuu alkaa vasta kun vakuutusmaksu on maksettu.


Luottotietorekisterissä olevat maksuhäiriömerkinnät voivat kuitenkin olla syy kieltäytyä
sopimuksen tekemisestä, jos merkintöjen perusteella voidaan objektiivisesti arvioida, että
asiakas tulee vastaisuudessa laiminlyömään vakuutusmaksujen suorittamisen.
Vakuutusyhtiöt pyrkivät näissä tilanteissa ohjaamaan vakuutushakemuksen käsittelyn
yhtiössä sellaiseen asiakaspalvelupisteeseen, jossa asiakkaan kanssa voidaan selvittää
vakuutuksen myöntämisen edellytykset.
"